Koupit nebo pronajmout e-shop?

V ČR je velmi hodně e-shopů, avšak to neznamená, že si nemůžete nějaký svůj e-shop ještě rozjet. Stačí nebýt jako 80% naivních majitelů e-shopu a uvidíte, že se vám bude dařit. Tento článek píši na základě zkušeností s provozem vlastního e-shopu, takže to není jen nějaký výmysl.

Svůj e-shop?

Osobně si nerad něco pronajímám, zejména když si to sám umím postavit a provozovat. To však vyžaduje dost odborných znalostí a často i času, které budete muset investovat do provozu e-shopu. Například si můžete e-shop rozjet na Prestashopu, který je opravdu velmi dobrý a robustní systém. Avšak počítejte s tím, že budete muset do něj investovat dost času (neustálé aktualizace, instalace pluginů, optimalizace výkonu, import produktů, zálohování, smazání SPAMu, ochrana před útoky, překládání pluginů a různých komponent, nebo třeba propojení s účetním programem, či bankou). A jak asi víte, tak čas jsou peníze, takže než se do toho pustíte, tak si to pořádně rozmyslete. Sice budete mít v rukách perfektní software, který má takřka neomezené možnosti, avšak bude vás to stát dost velké časové nebo finanční investice.

Pronájem e-shopu?

Před nějakou dobou se rozmohlo outsourcování. To znamená, že vše, co není váš core business, tak to budete outsourcovat. Pokud chcete e-shop, tak váš core business je marketing, reklama, PR, shánění zákazníků, affiliate aj., ale kupodivu ne provoz e-shopu. To je čistě technická záležitost a o to se nemusíte starat. Takže pokud nejste technicky zdatní, nebo nemáte po ruce levného ajťáka, tak je lepší si e-shop pronajmout. Něco vás to sice bude stát, ale budete mít klid a ve výsledku vás to vyjde levněji něž vlastní řešení postavené třeba na free programech (musíte si kupovat různé pluginy, šablony aj.). Na druhou stranu, má pronájem e-shopu různé nedostatky, avšak ty do začátku můžete ignorovat. Pokud se chytnete a budete-li mít nějaké výsledky, tak pak si můžete postavit vlastní řešení za půl miliónu, avšak do té doby, berte pronájem e-shopu, jako určitou ochranu svých peněz. Udělal jsem pro záklazníky několik e-shopů a mohu vám říci, že peníze, které do nich investovali, byly vyhozené, protože majitelé nepochopili o čem e-shopy jsou. Respektive, že zprovoznění e-shopu neznamená, že k vám sami začnou zákazníci chodit apod., ale že je potřeba hodně vrazit do reklamy na Skliku, Google Adwords, Zboží.cz, Heuréce apod. a ne desítky tisíc jen do samotného e-shopu.

Cenný tip pro provozovatele e-shopů

Jak praxe ukázala, tak je dobré mít spolu s e-shopem nějaké to výdejní místo. Nemusí to být bůhví co, stačí jen jedna malá místnost. To platí zejména pokud prodáváte oblečení, které si na výdejním místě budou moci zákazníci prohlédnout a vyzkoušet. Výrazně si tím pomůžete.

Závěr

Záleží na tom co osobně preferujete. Z mých zkušeností jasně vede pronájem e-shopu. Berte to prostě jako takovou zkoušku. Časem pak uvidíte. Pokud umíte programovat, tak pak rozhodně vyzkoušejte Prestashop.